Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Do Euro 2012 nie będzie linii kolejowej na lotnisko. Czyja to wina?

Arek Gołka
Arek Gołka
Jest niemal pewne, że do Euro 2012 linii kolejowej do lotniska nie będzie. Pojawił się natomiast projekt połączenia portu lotniczego ze stacją Wrocław Zachodni.

O problemach z doprowadzeniem linii kolejowej do Wrocławskiego Portu Lotniczego pisalismy już nie raz (czytaj: Koleją na wrocławskie lotnisko? Raczej nie przed Euro 2012 i Z lotniska na Euro 2012 koleją nie dojedziesz). Jest prawie pewne, że linia nie powstanie, tymczasem zaczyna się przerzucanie winy między urzędnikami za tę sytuację.

Inny projekt połączenia

Istnieje projekt alternatywnego połączenia lotniska z miastem od drugiej strony, które miałoby powstać po Euro 2012.

- Planujemy wybudować linię kolejową ze stacji Wrocław Zachodni po śladzie istniejącej wojskowej bocznicy kolejowej - mówi Bartosz Jakubowski z Działu Organizacji i Promocji Transportu Urzędu Marszałkowskiego. - Chcemy wydłużyć tę linię i poprowadzić ją wzdłuż działek należących do Wrocławskiego Portu Lotniczego. Umożliwi to dojazd do lotniska z Dworca Głównego oraz Świebodzkiego, z możliwością wjazdu także ze stacji Wrocław Nadodrze, zgodnie z projektem Dojazdowych Kolei Dolnośląskich - dodaje.

Realizacją inwestycji ma zająć się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Niestety, nabór wniosków o dofinansowanie rozpoczyna się w pierwszym kwartale 2011 r. i nowa linia kolejowa raczej nie powstanie przed europejskim turniejem piłkarskim.  
Czyja wina?

Dolnośląscy urzędnicy przerzucają się wzjemnie winą za brak możliwości wybudowania linii kolejowej wzdłuż al. Stabłowickiej.

- W trakcie kampanii wyborczej pojawiły się pod naszym adresem zarzuty, które nie mają nic wspólnego z prawdą - oznajmił Jarosław Obremski, wiceprezydent miasta. - Jeden z nich dotyczy tego, że z naszej winy do Euro 2012 najprawdopodobniej nie powstanie linia kolejowa na lotnisko na Strachowicach. Tymczasem władze miasta zadbały o odpowiednie połączenia drogowe z obydwoma terminalami lotniczymi, które powstaną na czas. Za to, że linia kolejowa na lotnisko nie będzie doprowadzona terminowo, nie odpowiada miasto, lecz Urząd Marszałkowski. Podział był w tej sprawie prosty, połączenie kolejowe nie należy do naszych kompetencji.

budowa nowego terminala lotniczegoTramwaj Plus

Z lewej - budowa nowego terminalu lotniczego, z prawej - Tramwaj Plus


Do realizacji tej inwestycji miasto wybrało spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Na początku koszt budowy połączenia kolejowego z lotniskiem oszacowano na 87 mln zł, jednak potem wzrósł do 140 mln zł.

- Sugerowaliśmy, żeby fundusze na tę budowę pochodziły z centralnych środków europejskich, rozdzielanych przez rząd - tłumaczy Paweł Czuma, szef biura prasowego Urzędu Miasta. - Jednak marszałek województwa Marek Łapiński obiecał, że dofinansuje budowę połączenia pod warunkiem, że miasto wybuduje wiadukt kolejowy. Zaryzykowaliśmy i wybudowaliśmy go za 11,5 mln zł. Tymczasem firma PKP PLK stwierdziła, że z powodu utrudnień technicznych budowa za pierwotną kwotę jest nierealna i wyniesie w rzeczywistośc znacznie więcej. Urząd Marszałkowski tylko opowiada o tej sprawie, a nie dysponuje takimi pieniędzmi. Jednocześnie straciliśmy już szansę na środki europejskie.

Zbigniew Gzik, szef PKP PLK Oddział Regionalny we Wrocławiu, problemy z powstaniem linii widzi w finansowaniu.

- PKP PLK nie ma prawa wykupować na własność gruntów pod budowę linii kolejowej -  mówi Gzik. - Może tak robić jedynie w przypadku tzw. linii państwowych, a połączenie lotniska z centrum do takich nie należy. Poza tym sam minister infrastruktury przyznał, że obecnie nie ma pieniędzy na sfinansowanie tej inwestycji. Fundusze pojawią się dopiero w 2012 roku. Linia kolejowa powstanie, ale myślę że jej budowa rozpocznie się w 2012 roku - wyjaśnia.

Urząd Marszałkowski ripostuje, że szacowane nowe koszty budowy linii kolejowej przez PKP PLK są absurdalne, poza tym ze względu na brak odpowiedniego wniosku nie ma o czym spekulować.

-  Założyliśmy brakującą kwotę 60 mln z Regionalnego Programu Operacyjnego na dofinansowanie połączenia, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami - odpowiada Marta Libner-Zoniuk, rzeczniczka prasowa urzędu. - Nie mamy nic wspólnego z tym, że wykonawca zlecenia źle początkowo oszacował koszty inwestycji. 140 mln zł za budowę czterech kilmetrów torów to jakiś absurd, taką kwotą nie dysponujemy ani my, ani miasto. W dodatku spółka PKP PKL miała czas do końca września tego roku na złożenie wniosku o dofinansowanie, czego nie zrobiła. Wypełniliśmy swoje zobowiązania, a zarzuty wobec nas są bezpodstawne - zaznacza.

Libner-Zoniuk dodaje, że w przeciwieństwie do władz Wrocławia, Dolnośląski Urząd Marszałkowsi dalej walczy o alternatywane połączenie miasta z lotniskiem, ale przy udziale innego inwestora.

Tramwaj Plus: krótrsza trasa, większa częstotliwość

Urzędnicy miejscy odnieśli się także do zarzutów wobec planu organizacji ruchu Tramwaju Plus.

- W wyniku analiz mieliśmy do wyboru dwie koncepcje: albo poprowadzić przez miasto dłuższą trasę z częstotliwością jazdy tramwaju co 12 minut, albo krótszą z częstotliwością co sześć minut - oznajmił Obremski. - Zdecydowaliśmy się na tę drugą, ponieważ jest najbardziej optymalna ze względu na zagęszczenie ludności i natężenie ruchu miejskiego. Spotkaliśmy się z krytyką, że linie tramwajowe będą poszatkowane na punkty i nie będą funkcjonowały jako przemyślana całość. To nieprawda, gdyż dwie główne stacje krańcowe będą połączone stacjami przesiadkowymi, zostanie też wykorzystana część obecnie działających - zapewnił.

Do budowy głównych stacji przystępuje już wykonawca i powstaną terminowo, tak samo jak dodatkowe linie tramwajowe - podkreślają urzędnicy. W najbliższy piątek będą już finalizowane w Pilznie kwestie związane z nowym taborem.

Wiceprezydent Obremski nie wykluczył, że jeśli dalsze nieuprawione zarzuty się powtórzą, sprawa może trafić do sądu w trybie wyborczym.


Zobacz też:

Zmień swoje drogowe miasto
Jean Michel Jarre we Wrocławiu
Ale obciach! Czego wstydzi się Wrocław
Twórz z nami MMWrocław

Opublikuj materiał i wygraj nawet 500 zł!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto