Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

II Dolnośląskie Forum Gospodarczo-Samorządowe w Polanicy-Zdroju za nami

Maciej Sergel
W dniach 24-25 listopada br. w Polanicy-Zdroju odbyło się II Dolnośląskie Forum Gospodarczo – Samorządowe. Wydarzenie zorganizowała Fundacja Rozwoju Subregionu Wałbrzyskiego wraz z partnerami wydarzenia Uzdrowiskami Kłodzkimi oraz miastem Polanica-Zdrój.

W pierwszym dniu uczestnicy forum, w pijalni wód mineralnych, mieli możliwość brania udziału w trzech panelach dyskusyjnych oraz wysłuchania prelekcji Jana Engelgarda o pochowanym w Polanicy-Zdroju Stanisławie Kozickim. Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę, że jeden z najbliższych współpracowników Romana Dmowskiego leży pochowany na tutejszym cmentarzu, a jego udział w podpisaniu Traktatu Wersalskiego w 1918 roku, kiedy to był sekretarzem generalnym delegacji polskiej, jest bezdyskusyjny.

Trzy pierwsze panele dotyczyły szeroko rozumianej tematyki związanej z regionem powiatu kłodzkiego oraz subregionem wałbrzyskim. W pierwszej części konferencję „Produkt turystyczny – transformacja sektora usług w popandemicznej rzeczywistości” poprowadził poseł Marcin Gwóźdź. W tej dyskusji uczestniczyli Magdalena Cornelius-Kulig dyrektor Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, właścicielka i twórca firmy Bardzkie Pierniki Magdalena Topolanek z Barda, prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu Leasing Grupa ARP S.A. Wojciech Miedziński oraz burmistrz Polanicy-Zdroju Mateusz Jellin.

Bardzo ciekawa dyskusja przybliżyła słuchaczom projekty, które już istnieją w przestrzeni publicznej i niewątpliwie dla Polanicy-Zdroju takim produktem są Qlinarne pejzaże, czy festiwal Marii Czubaszek „Cały Kazio”. Ideę promowania małych regionów przedstawiła Magdalena Cornelius – Kulig.

Nie potrzebujemy wielkich oper. W Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym zaczęliśmy od gminy Kłodzko, gdzie w Ołdrzychowicach Kłodzkich odbył się pierwszy koncert. Do dzisiaj zagraliśmy ich około 120 w starych Kościołach i pałacach. To są najpiękniejsze estrady świata. W regionie Schleswig Holstein odbywa się ogromne wydarzenie muzyczne. Na tym Niemcy zbudowali swój nowy produkt regionalny. To i budżet, około 150 mln euro, pozwoliło, żeby wielcy artyści mogli wystąpić w małych miejscowościach tego pozbawionego dużego przemysłu landu. Kultura może żyć świetnie z gospodarką i odwrotnie – podkreślała w rozmowie dyrektor Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego.

Wsparcie dla przedsiębiorców deklarował podczas panelu prezes ARP Leasing Wojciech Miedziński. Omawiając instrumenty, jakimi dysponuje Agencja Rozwoju Przemysłu, podkreślił, że przede wszystkim jest analizowany projekt, ale także bieżące i perspektywiczne zdolności do spłaty występującego o wsparcie podmiotu.

-Finansujemy koncept. Można finansować mnóstwo inwestycji w miastach od branży eventowej, przez nagłośnienie, oświetlenie. Finansujemy na przykład pierwszy polski autobus elektryczny, który jeździ w Koninie. W okresie pandemii skupiliśmy się przede wszystkim na instrumentach odtworzeniowych dla branży HORECA, czy ważnych dla wszystkich przewozów osobowych – przedstawił działania ARP prezes spółki.- Zaczęliśmy kochać to co polskie – podsumowała dyskusję Magda Topolanek, pomysłodawczyni i właściciel firmy produkującej niewątpliwy produkt regionalny, jakim są bardzkie pierniki.

Kolejny panel „Wykorzystanie „zielonej energii” w rozwoju infrastruktury turystycznej Ziemi Kłodzkiej” poprowadził prezes wałbrzyskich zakładów koksowniczych „Victoria” w Wałbrzychu Wojciech Maj. Uczestniczyli w nim wójt gminy Lewin Kłodzki Joanna Klimek-Szymanowicz, dyrektor departamentu partnerstwa publiczno-prywatnego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Robert Dzierzgwa oraz prezes Stowarzyszenia Wolna Przedsiębiorczość Krzysztof Brzozowski, który zajmuje się także prowadzeniem Centrum Technologii Energetycznych.

-Prawdziwym wyzwaniem, jakie sobie stawiamy, jest wykorzystanie cennej wiedzy z badań do bardziej racjonalnego stosowania technologii w przedsiębiorstwach, gminach, czy w budynkach mieszkalnych – mówił podczas spotkania Krzysztof Brzozowski, a prowadzący spotkanie pytał dyrektora departamentu partnerstwa publiczno-prywatnego Roberta Dzierzgwę o możliwości montażu finansowego dla tego typu inwestycji, które muszą realizować samorządy w oparciu także o prywatny kapitał.

Pierwszy dzień forum zakończył panel „Ekonologia – czy możemy wycenić realny koszt inwestycji ekologicznych”, który poprowadził prezes Uzdrowisk Kłodzkich S.A. Łukasz Surażyński. W dyskusji podczas tego zagadnienia wzięli udział reprezentująca dolnośląski region Banku Gospodarstwa Krajowego Karolina Jagodzińska-Szynkura, wicedyrektor biura usług finansowych Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Artur Sociński, prezes zarządu KGHM Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. Zbigniew Hajłasz oraz prezes zarządu Agencji Rozwoju Regionalnego Arleg S.A. Marcin Jednorał.

Prelegenci zastanawiali się podczas dyskusji, czy można połączyć ekonomię z ekologią, co jest ważniejsze. Ekonologia to neologizm, który przeniósł się z prowadzenia i zarządzania gospodarstwem domowym do szerszej ekonomii w skali makro. To, co można zaoszczędzić w domu, ograniczając zużycie wody, energii elektrycznej, jak odpowiednio segregować śmieci, przenosi się do coraz większych wyzwań w zarządzaniu dużymi przedsiębiorstwami.

W drugim dniu uczestnicy przenieśli się do sali konferencyjnej hotelu Polanica Resort&Spa i brali udział w panelu dyskusyjnym „Polska smakuje – lokalni producenci jako element marketingu w turystyce”. Rozmowę prowadził Tomasz Krzeszowiec, dyrektor Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa we Wrocławiu. O tematyce realizowanej przez KOWR kampanii Polska smakuje, wzięli udział Malwina Pasternak z zagrody edukacyjnej Sery Lutomierskie, prezes zarządu Ośrodka Hodowli Zarodowej w Przerzeczynie Jarosław Bereźnicki, prezes zarządu Interferie Medical Spa spółka z o.o. Łukasz Ciołek, właściciel winnicy i winiarni Celtica Przemysław Demków, wiceprezes zarządu Uzdrowisk Kłodzkich S.A. Łukasz Czech oraz Eugeniusz Stein, dyrektor generalny Interferie Medical Spa w Świnoujściu.

Kampania „Polska smakuje” jak podkreślał Tomasz Krzeszowiec, jest odpowiedzią na konieczność zbudowania silnej i rozpoznawalnej marki polskiej żywności. To projekt, który koordynują Krajowe Ośrodki Wsparcia Rolnictwa w całym kraju i który ma na celu promocję i budowanie konkurencyjności polskich produktów rolnych. W dyskusji taką potrzebę podkreślali wszyscy prelegenci.

-Liczymy na pomoc ze strony KOWR, czy Urzędu Marszałkowskiego w promowaniu lokalnych marek i pomoc w rozwoju małym podmiotom - mówiła podczas spotkania Malwina Pasternak z zagrody edukacyjnej Sery Lutomierskie – skracanie łańcuchów dostaw, to dobra droga, aby wspierać takich małych producentów jak my, czy winnica Celtica.

-Lokalni producenci są elementem produktu turystycznego, który trzeba tworzyć, żeby móc ściągnąć do naszego regionu kolejnych turystów, zainteresowanych nie tylko zwiedzaniem zabytków, ale i poznawaniem jego smaków, lokalnej kuchni, czy wytwarzanej na miejscu żywności – podsumował dyskusję dyrektor wrocławskiego oddziału KOWR Tomasz Krzeszowiec.

Na koniec forum organizatorzy wydarzenia zaprosili wszystkich uczestników do zwiedzenia najnowszej linii produkcyjnej w rozlewni wód mineralnych Staropolanka, która to linia, dzięki inwestycji prawie 20 mln zł, pozwoliła zwiększyć produkcję tej równie regionalnej, jak podkreślił w rozmowie podczas panelu o polskich smakach, wiceprezes Uzdrowisk Kłodzkich Łukasz Czech, wody mineralnej o unikatowym w skali całej Polski smaku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na klodzko.naszemiasto.pl Nasze Miasto