W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania określono 9 różnych opcji przebiegu trasy tramwaju na Psie Pole. Różnią się one układem tramwajowym, trasami dojścia przez pasażerów i miejscami zakończenia trasy. Przy niektórych wariantach należy wybudować kompletnie nowy ślad torowiska.
Większość propozycji prowadzi od strony Wielkiej Wyspy, łącząc się z istniejącym torowiskiem przy Stadionie Olimpijskim lub planowaną trasą tramwaju na Swojczyce, którego budowa jeszcze się nie zaczęła. Trzy warianty trasy startują z osiedla Karłowice - Różanka, przebiegając następnie wzdłuż ul. Bolesława Krzywoustego. Planowane opcje przewidują poprowadzenie torów nawet do granicy z gminą Długołęka.
Efektem konsultacji ma być nie tylko wybór wariantu, ale uwzględnienie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych, ekonomicznych i technicznych.
"Opracowany materiał ma posłużyć ocenie sensowności utrzymywania rezerw dla poszczególnych korytarzy tramwajowych w dokumentach planistycznych oraz wytypowaniu wariantów, dla których wskazane będzie prowadzenie dalszych prac projektowych" - czytamy na stronie Wrocławskich Inwestycji.
Potencjalny wykonawca musi określić popyt na linię tramwajową w danym miejscu, możliwości wykorzystania już istniejących torowisk oraz ewentualne zmiany komunikacji w centrum miasta. Niezbędne jest także określenie miejsca pętli tramwajowych, przecięć linii z jezdniami dla samochodów, zapotrzebowania na tabor, wyliczenie ogólnych kosztów i korzyści oraz wpływ na ewentualną szkodę środowiska.
Konsultacje potrwają do końca stycznia 2023 roku, a zgłoszenia firm do przetargu mogą wpływać tylko do 6 grudnia br.
Tramwaj ze środków unijnych?
Z ogłoszonego w maju 2022 roku planu Wrocławia wynika, że planowanych pierwotnie tras tramwajowych nie będzie. Z tego faktu niezadowoleni byli głównie mieszkańcy Ołtaszyna i Psiego Pola. Zamiast torów tramwajowych i osobnej trasy dostali buspasy, albo nie dostali nic.
Tramwaj na Psie Pole nie jest priorytetem rozwoju tras autobusowo-tramwajowych do 2027 roku, choć rozliczenie unijnych środków ma nastąpić nawet do 2030 roku.
Ostatnimi czasy Unia Europejska wspiera rozwój sieci tramwajów. W marcu 2022 roku dotację w wysokości 25 milionów złotych z Funduszy Europejskich otrzymała Bydgoszcz. Na rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach z Programu Infrastruktura i Środowisko trafiło około 10 mld zł. Część z tej kwoty może trafić do Wrocławia w celu poprowadzenia tramwaju na Psie Pole.
- Rynek bez jarmarku i choinka ponad 20 lat temu. Wspomnień czar z Wrocławia [ZDJĘCIA]
- Stomatolodzy z Wrocławia. Tych dentystów polecają pacjenci [NAZWISKA, ADRESY]
- Na S3 prace wciąż trwają. Ile jeszcze zostało do końca? Kiedy otwarcie drogi?
- Najtańsze mieszkania we Wrocławiu. Oto mieszkania za mniej niż 350 tysięcy
- Ostrzeżenia GIS. Masz to w domu? Oddaj lub wyrzuć [LISTA 27.11.2022]
- Memy o Wrocławiu. Stolica Dolnego Śląska wciąż jest inspiracją dla internautów
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?