Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jakich pośredników szukają sprzedający i kupujący mieszkanie?

Redakcja
Polskapresse
Planowana deregulacja zawodów, wg szacunków ekspertów z Ministerstwa Sprawiedliwości, może zwiększyć zatrudnienie w tych zawodach o 15-20 proc. W perspektywie planowanych zmian w licencjonowaniu pośredników obrotu nieruchomościami zapytaliśmy użytkowników serwisu Dom.Gratka.pl o ich dotychczasowe zadowolenie z usług pośredników i konieczność posiadania przez nich kwalifikacji.

W kwietniu bieżącego roku w serwisie Dom.Gratka.pl została opublikowana ankieta dotyczącą preferencji respondentów w poszukiwaniu lub sprzedaży nieruchomości z biurem pośrednictwa. Znaczna większość - aż 64 proc. respondentów - korzysta lub korzystała z usług agencji nieruchomości. Wśród wszystkich ankietowanych, aż 66 proc. stwierdziło, że kwalifikacje, które posiadają obecnie pośrednicy nieruchomości są potrzebne do wykonywania tego zawodu.

W świetle tak dużej aprobaty dla licencji pośrednika wyrażonej przez głównych zainteresowanych, czyli osoby, które kupują i sprzedają obecnie nieruchomość, postanowiliśmy szerzej przeanalizować temat i zapytać w badaniu o stopień satysfakcji z usług agencji nieruchomości. Mamy nadzieję, że poniższe dane posłużą pośrednikom i agencjom za źródło wiedzy oraz wspomogą ich w dalszym dialogu z klientami.

Czytaj także: Sprzedający coraz bardziej skłonni do negocjacji

Jak wynika z końcowych wyników badania, większość poszukujących nieruchomości, bo aż 64 proc. respondentów, trafiło do agencji nieruchomości dzięki ofertom zamieszczonym w serwisach ogłoszeniowych, takich jak Dom.Gratka.pl. Inaczej sytuacja przedstawia się jeśli chodzi o klientów sprzedających, ponieważ większość naszych ankietowanych zdecydowała się na współpracę przy sprzedaży z agencją raczej przez przypadek (30%), oszczędność czasu (17%) i brak wystarczającej wiedzy o przeprowadzeniu transakcji (11%).

Z badania wynika również, że poszukujący nieruchomości uznali za najważniejsze we współpracy z pośrednikiem: dyspozycyjność pośrednika, kompleksowe załatwienie i pomoc w finalizacji przez niego transakcji. Z kolei osoby sprzedające nieruchomość jako najbardziej istotny aspekt wskazały znajomość branży nieruchomości przez pośrednika, a w następnej kolejności jego dyspozycyjność i kompleksowość świadczonej usługi.

Co powinno się zmienić, aby klienci chętniej korzystali z usług pośrednika?

Głównymi powodami, z jakich respondenci nie decydują się na usługi agencji jest słaba reputacja zawodu pośrednika, mała ilość prezentowanych ofert, wysokie prowizje oraz, w przypadku sprzedających, brak gwarancji sprzedaży w określonym czasie. Wyniki przeprowadzonej ankiety wskazują, jakie czynniki mogą wpłynąć na wzrost zainteresowania usługami agencji nieruchomości przez klientów. Istotne znaczenie mogłoby mieć obniżenie opłat prowizyjnych.

Jak wskazało 29% ankietowanych, oferty prezentowane przez pośrednika powinny być najpierw szczegółowo przez nich zweryfikowane. Działają niestety na rynku biura powielające oferty swoich kolegów po fachu, a następnie oferujące je jako własną ofertę. Takie praktyki skutkują często nieznajomością ofert będących w bazie danej agencji, co negatywnie jest odbierane przez klientów i w konsekwencji wpływa na wizerunek całej grupy zawodowej.

O ile przedstawianie ofert przez pośredników, które są poprzedzone odpowiednią ich weryfikacją jest słuszne z punktu widzenia poszukującego, o tyle nie do końca współgra z oczekiwaniem sprzedających, ponieważ ta grupa z kolei niechętnie podpisuje umowy o pośrednictwo przed znalezieniem osoby zainteresowanej nieruchomością. Aż 28% ankietowanych chętniej wystawiałoby swoją nieruchomość do sprzedaży agencjom, gdyby nie musieli podpisywać umów współpracy przed znalezieniem potencjalnego klienta.

Zobacz też: Oglądamy przeciętnie pięć mieszkań, zanim zdecydujemy się na kupno

W praktyce, z punktu widzenia sprzedających, przyjęcie przez pośrednika nieruchomości do sprzedaży powinno odbyć się poprzez przesłanie zdjęć i opisu nieruchomości drogą e-mailową. Agencja na podstawie tych informacji winna zacząć promocję nieruchomości, a po znalezieniu pierwszego klienta bezpośrednio przed oglądaniem nieruchomości właściciel godzi się na podpisanie umowy współpracy. Taki model działania sprzedających niestety pogłębia konflikt agencji z poszukującymi, którzy w ramach naszej ankiety stanowczo powiedzieli „NIE” ofertom wcześniej nie zweryfikowanym bezpośrednio przez pośrednika.

Podpisywanie umowy współpracy z agencjami przez sprzedających jest jedynym wyjściem, aby agencja rozpoczęła pracę. Pośrednik wówczas poznaje nieruchomość, wykonuje jej zdjęcia, weryfikuje stan prawny i dokumentację własnościową. Dzięki tym czynnościom klienci poszukujący będą czuli się pewniej i szybciej będą skłonni podjąć decyzję zakupową, do której wszyscy dążymy.

Ważnym czynnikiem, który mógłby nakłonić sprzedających do częstszego korzystania z agencji, jest chęć zagwarantowania przez agencję sprzedaży nieruchomości w określonym czasie oraz przedstawienie i zagwarantowanie konkretnych czynności promocyjnych jakie wykonają dla nieruchomości. - Najlepszym rozwiązaniem jest podpisywanie umowy na wyłączność z biurem nieruchomości, ponieważ jest to idealna forma do przeprowadzania transakcji na ustabilizowanym wolnym rynku - mówi Leszek A. Hardek, Prezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości. - Za taki uważamy rynek zrównoważony z bogatą ofertą dla klienta, gdzie czas oczekiwania na transakcje waha się od 3 do 6 miesięcy dla mieszkania i do roku dla domu. W takich warunkach za nieruchomość można uzyskać adekwatną do wartości cenę. Na zrównoważonym rynku pośrednik w obrocie nieruchomościami musi być aktywny. Umowa na wyłączność jest powierzeniem czynności zmierzających do sprzedaży konkretnemu pośrednikowi i jest on zainteresowany, aby nieruchomość wypromować, okazywać jak największej liczbie klientów, eksponować jej pozytywne cechy i zdobywać informacje, o które może pytać potencjalny nabywca – dodaje.

Wśród respondentów zarówno sprzedających i poszukujących nieruchomości, którzy skorzystali z usług biura nieruchomości, połowa wskazała, że poleciłaby pracę pośrednika znajomym bądź rodzinie. Druga połowa ankietowanych nie przekazałaby kontaktu dalej.

Czytaj też: Koniec "Rodziny na swoim". Co dalej?

Wspólne działania podmiotów działających na rynku nieruchomości: agencji, pośredników, stowarzyszeń i serwisów ogłoszeniowych powinny mieć na celu promowanie lojalnych i rzetelnych biur pośrednictwa, czuwanie nad poprawnością ofert, jak również procesem kształcenia pośredników. W dobie zbliżających się zmian w regulacji zawodu pośrednika, które mają skutkować wprowadzeniem na rynek pracy większej ilości osób do tej pory niezwiązanych profesjonalnie z rynkiem nieruchomości – zaufanie do tego zawodu, profesjonalizm wykonywanych usług oraz jakość prezentowanych ofert stają się wymaganiami bardzo ważnymi dla przyszłych klientów biur nieruchomości. Rzetelna i fachowa wiedza pośredników na wysokim poziomie jest podstawą, aby klienci zamieszkali w wymarzonym mieszkaniu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto