Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zagraniczne praktyki uczniów KSP (FOTO)

Bartosz Ogrodnik
Zagraniczne praktyki zawodowe uczniów KSP
Zagraniczne praktyki zawodowe uczniów KSP użyczone
Uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości zakończyli praktyki zawodowe, które odbywali w Berlinie i Lloret de Mar w ramach projektu „Europejskie Kłodzko 2”.

Wyjazdy odbyły się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego”. Projekt był realizowany na zasadach programu Erasmus+. Przedstawiamy refleksje uczniów po powrocie oraz kilka zdjęć.

Lloret de Mar

Praktyki w Lloret de Mar dobiegły końca. Najwyższy czas, by podsumować nasz pobyt w Hiszpanii. Wszyscy pracowaliśmy w miejscach odpowiadających naszemu zawodowi, czyli technikowi hotelarstwa. Dwie osoby odbywały praktykę zawodową w Lloret de Mar, trzy w Santa Susanna. Dzięki tym praktykom poszerzyliśmy naszą wiedzę i umiejętności w pracy na stanowisku recepcjonisty, kelnera, pracownika służby pięter oraz animatora czasu wolnego. Lecz wyjazd to nie tylko praktyka zawodowa. W weekendy jeździliśmy na wycieczki. Zwiedziliśmy, między innymi, ogród botaniczny w Lloret de Mar, Gironę, w której trwał festiwal kwiatów, zamek z serialu „Gra o tron”, miasteczko Tossa de Mar, które zachwyciło nas swoim urokiem. Byliśmy w wesołym miasteczku Port Aventura oraz Aquaparku WaterWorld. W ostatni weekend pobytu zwiedzaliśmy Barcelonę. Wolny czas spędzaliśmy także wspólnie gotując, oglądając filmy oraz zwierając znajomości z lokalną młodzieżą. Codziennie, zarówno w pracy, jak i poza nią, posługiwaliśmy się językiem angielskim. Nauczyliśmy się także kilku zwrotów w języku hiszpańskim. Bardzo miło będziemy wspominać przedstawicieli organizacji goszczącej nas na wybrzeżu Costa Brava, czyli organizacji Asociaciõn Mundus. Organizowali nam oni różne aktywności, a w razie zaistniałych problemów zawsze pomagali. Pomocą służyli również Pan Artur Madejski, a później Pani Marta Ziółko – opiekunowie z Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości, przebywający z nami na miejscu. Atmosfera w naszej grupie była rodzinna. Szkoda, że czas spędzony w Lloret de Mar upłynął tak szybko. Nie chcemy stąd wyjeżdżać.
2TH: Angela Bil, Agnieszka Kozieł, Kamila Mizia, Natalia Lachowicz, Dorian Leśniak

W czternastoosobowej grupie biorącej udział w praktykach zawodowych w Hiszpanii było pięciu przyszłych techników informatyków. Pracowali oni w trzech firmach w miejscowości Lloret de Mar. Na początku każdy z osobna został zapoznany ze swoim miejscem pracy oraz zasadami w nim panującymi. Zanim przystąpiliśmy do wykonywania jakichkolwiek czynności uważnie obserwowaliśmy pracę naszych opiekunów. W większości przypadków zaczynaliśmy od prostych prac, polegających na przykład na rozłożeniu zepsutego komputera lub laptopa na czynniki pierwsze. Z czasem jednak, gdy pracodawcy zorientowali się jaki jest nasz poziom wiedzy i umiejętności, dostawaliśmy bardziej skomplikowane oraz wymagające samodzielnego myślenia zadania. Uczyliśmy się wymieniać uszkodzone podzespoły, programować różnego rodzaju urządzenia, instalować systemy operacyjne, sterowniki czy programy niezbędne do wykrycia i zlikwidowania wady w systemie. Prócz tego, niektórzy z nas mieli za zadanie stworzyć własny program komputerowy, co było nie lada wyzwaniem, gdyż w szkole nie mieliśmy jeszcze programowania. Nie w każdej pracy wszyscy mówili w języku angielskim, dzięki czemu mogliśmy się nauczyć wielu ciekawych i przydatnych w rozmowie zwrotów w języku hiszpańskim i języku katalońskim. Pomimo tego, że każdy z nas wykonywał inną pracę to twierdzimy, iż dzięki tym praktykom zawodowym poszerzyliśmy swoją wiedzę i umiejętności. Zdobyliśmy doświadczenie, które jest niezbędne, by rozwijać się w branży informatycznej i w przyszłości dostać satysfakcjonującą pracę w zawodzie technik informatyk.
2TI i 2TJ: Dominik Kurowski, Damian Kwiatkowski, Krzysztof Opałka, Kevin Puławski, Daria Trojanowska

Pierwsze dni praktyk zawodowych w Hiszpanii były bardzo ciężkie. Postawiono przed nami wysokie wymagania. Potrzebowaliśmy więc czasu, by się przystosować do warunków panujących w miejscu pracy. Każdy starał się z całych sił wypaść jak najlepiej przed swoim pracodawcą. Troje z nas pracowało w hotelu Xaine Park, gdzie dostawaliśmy różne zadania do wykonania. Zawsze mogliśmy liczyć na pomoc współpracowników oraz na pochwałę po dobrze wykonanej pracy. Czwarta osoba, kształcąca się w zawodzie technik obsługi turystycznej, pracowała w Agencia Lloveras, gdzie zajmowała się wynajmowaniem apartamentów w Lloret de Mar. Podczas praktyk zawodowych poszerzyliśmy nasze umiejętności zawodowe oraz językowe. Cieszymy się z możliwości, jakie przed nami się otworzyły dzięki wyjazdowi do Hiszpanii. Bardzo nam się podobało w Lloret de Mar. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc oraz poznaliśmy wspaniałych ludzi, dzięki którym ten wyjazd był jeszcze lepszy.
2TT: Natalia Chrobak, Paula Pająkiewicz, Łukasz Pietruszkiewicz, Dominika Wielgus

Berlin

Uczniowie pracujący w zawodzie technik pojazdów samochodowych zwracali uwagę na miłą atmosferę panującą w miejscu odbywania praktyki zawodowej. Chłopcy pracowali z Polakami, z Turkami, a także z Czeczenem, dzięki czemu rozmawiali nie tylko w języku niemieckim, ale także w języku angielskim. Część z nich nauczyło się kilku zwrotów w języku tureckim. Oprócz nauki języka nabywali nowe umiejętności związane z ich zawodem. Codziennie, na miejscu praktyk pojawiało się wiele przeróżnych zadań, z którymi nie mieli wcześniej do czynienia, dzięki czemu wzbogacali swój warsztat pracy. Stali pracownicy zakładów, w których uczniowie Kłodzkiej Szkoły Przedsiębiorczości odbywali praktyki zawodowe, zawsze pomagali w trudnych sytuacjach. Berlin jest bogatym miastem, dzięki czemu w warsztatach uczniowie zdobywali doświadczenie z samochodami, których w Polsce się nie spotyka. Dzięki praktykom zawodowym w Berlinie chłopcy z 2TPS pogłębili swoją wiedzę motoryzacyjną, poszerzyli horyzonty kulturowe oraz poprawili znajomość języków obcych. Berlin jest bardzo dużym miastem i jest tu dużo atrakcji turystycznych, z których w wolnym czasie korzystali.
2TPS: Konrad Czerkas, Marek Chrząszcz, Michał Kapinos, Kacper Kornek, Robert Sikorski, Mateusz Strap, Bartłomiej Witkowski, Kacper Worosz

Technicy informatycy na początku praktyk zawodowych zapoznali się z miejscem oraz harmonogramem pracy. Do ich zadań należało, między innymi, wykonywanie następujących czynności: montaż okablowania sieciowego, konserwacja komputerów, wybór i zamawianie odpowiednich podzespołów komputerowych, konfiguracja systemów operacyjnych, instalacja podstawowych programów użytkowych. Uczniowie pracowali w grupach, z których każda miała przydzieloną serię zadań. Chłopcy podkreślali, że atmosfera, w której przyszło im pracować była pozytywna i przyjazna. Podczas pracy nie bali się zadawać pytań, mogli liczyć na pomoc ze strony przełożonych. Praca wymagała od nich myślenia na wielu płaszczyznach i stawiała im coraz większe wyzwania. Uczniowie twierdzą, że poradzili sobie z nimi wszystkimi
i nauczyli się wielu nowych rzeczy. Każdy z nich ocenia te praktyki pozytywnie i uważa, że zrobił duży krok do przodu w swojej karierze zawodowej. Podkreślają, że praktyki zawodowe pomogły im nie tylko w doskonaleniu umiejętności zawodowych, czyli pracy w serwisie, ale także w innych sferach życia, w szerszym postrzeganiu świata, w umiejętności docenienia cudzej pracy, w sprawnym funkcjonowaniu w wielokulturowym społeczeństwie.
2TI i 2TJ: Paweł Klimek, Maurycy Hartung, Rafał Korman, Mateusz Lichwiarz, Michał Pyclik

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na klodzko.naszemiasto.pl Nasze Miasto